2012/2013

„Imagination is the beginning of creation.
You imagine what you desire, you will what you imagine and at last you create what you will.”

George Bernard Shaw

Na 50-tą Konferencję Studenckich Kół Naukowych członkowie koła przygotowali 11 referatów, projektów.

Temat: SYSTEM ZDALNEGO STEROWANIA OŚWIETLENIEM ULIC Z WYKORZYSTANIEM SIECI TELEFONII KOMÓRKOWEJ

Skład zespołu: Jacek FURTAK, Anna MIELNIK

Temat zaproponowany przez: Jacek FURTAK, Anna MIELNIK
Opiekunowie: dr inż. Marek Natkaniec

Opis: Głównym celem projektu jest opracowanie oraz wykonanie systemu umożliwiającego zdalną kontrolę nad węzłami oświetleniowymi ulic gminy lub miasta. W pracy zaprojektowano oraz wykonano moduły sterowania włącznikami zasilania, interfejs dla użytkownika, a także urządzenie umożliwiające komunikację pomiędzy interfejsem użytkownika, a modułami sterowania. Wszystkie urządzenia w systemie wykorzystują sieć GSM do komunikacji.
System oferuje następujące funkcjonalności wobec każdego obwodu oświetleniowego:

  • Automatyczne załączanie i wyłączanie obwodu oświetleniowego o godzinach określonych przez aktualny tryb pracy;
  • Załączanie lub wyłączanie obwodu oświetleniowego na żądanie;
  • Ustawienie następujących trybów pracy obwodu oświetleniowego:
    • Tryb manualny jednokrotny – obwód oświetleniowy załącza się i wyłącza jednokrotnie w ciągu doby zgodnie z godziną załączania i wyłączania ustawioną przez użytkownika;
    • Tryb automatyczny – obwód oświetleniowy załącza się i wyłącza jednokrotnie w ciągu doby zgodnie z godzinami zachodu i wschodu słońca
    • Tryb pół-automatyczny – obwód oświetleniowy załącza się i wyłącza dwukrotnie w ciągu doby: zgodnie z godzinami zachodu i wschodu słońca, oraz zgodnie z godzinami załączania i wyłączania zdefiniowanymi przez użytkownika;
    • Tryb manualny dwukrotny – obwód oświetleniowy załącza się i wyłącza dwukrotnie w ciągu doby zgodnie z godzinami załączania i wyłączania ustawionymi przez użytkownika;
      Interfejs użytkownika wykonany został w języku Java i zawiera informację na temat położenia oraz stanu każdego węzła oświetleniowego w postaci mapy obszaru będącego pod kontrolą systemu.

Temat: APLIKACJA ROWEROWA NA URZĄDZENIA MOBILNE

Skład zespołu: Artur ISKRA, Karol OKRASKA, Mateusz MALUHA

Temat zaproponowany przez: Artur ISKRA, Karol OKRASKA, Mateusz MALUHA
Opiekunowie: dr inż. Marek Natkaniec

Opis: „T-Bike Navi” to aplikacja na platformie Android, która przyda się każdemu, kto lubi wycieczki rowerowe po Krakowie. Do jej najważniejszych zalet aplikacji należy prosty interfejs graficzny i pełne statystyki jazdy rowerem. Po uruchomieniu użytkownik z menu głównego ma do wybory szereg funkcji takich jak mapa, statystki, trasy czy informacje o programie. Aplikacja korzysta z map firmy Google, dzięki czemu użytkownik ma dostęp do dokładnych map, stale aktualizowanych. W sekcji statystyki użytkownik może zaobserwować bardzo dokładne dane o swoim położeniu, długość i szerokość geograficzną. Ponad to wyświetlana jest również aktualna prędkość oraz dokładna odległość przebyta od pierwszego punktu. Użytkownik może również sprawdzić z jaką dokładnością wyświetlane jest jego położenie. Jednak sercem aplikacji są wbudowane trasy rowerowe, prowadzące po najciekawszych zakątkach Krakowa i okolic. Dzięki nim każdy użytkownik, turysta może bez problemu poznać historię miasta i zapoznać się z jego atrakcjami. Poza tym każdy użytkownik przemierzając miasto czy okolice na własną rękę bez zdefiniowanej trasy, ma możliwość dodania jej do bazy danych dostępnej dla innych użytkowników i dzięki temu, baza tras będzie stale powiększana i coraz bogatsza.


Temat: CYFROWE AGH – INTERAKTYWNY MOBILNY PRZEWODNIK PO KAMPUSIE AGH

Skład zespołu: Tomasz PAWLICKI, Dariusz GORCZYCA, Tomasz BALAWAJDER

Temat zaproponowany przez: Tomasz PAWLICKI, Dariusz GORCZYCA, Tomasz BALAWAJDER
Opiekunowie: dr inż. Marek Natkaniec

Opis: Celem projektu jest zaprojektowanie oraz wdrożenie przewodnika po Akademii Górniczo-Hutniczej opartego o aplikację mobilną na platformę Android.
W projekcie wykorzystana zostanie rozszerzona rzeczywistość. Jest to technologia, w której na obrazy z kamery aparatu telefonicznego lub tabletu, są nakładane inne obiekty graficzne. W rezultacie użytkownik obserwuje rozszerzenie rzeczywistości poprzez pojawianie się obiektów wirtualnych na widzialnych obiektach rzeczywistych. Wykorzystanie tej technologii pozwoli na sprawniejsze prezentowanie danych z cyfrowego przewodnika na ekran telefonu komórkowego. W projekcie wykorzystywane będą czujniki telefonu: GPS w celu określenia lokalizacji użytkownika oraz sensory orientacji telefonu do ustalenia położenia obiektów na ekranie. Następnie po wykryciu budynków AGH użytkownik będzie miał możliwość sprawdzenia szczegółowych informacji na temat danego miejsca. Dodatkowo zaimplementowane będzie wykorzystanie map google w celu wizualizacji lokalizacji użytkownika oraz zaznaczenie w jego pobliżu istotnych budynków lub innych atrakcji znajdujących się na terenie kampusu AGH.
Ważną zaletą naszego systemu będzie możliwość wyboru trasy, która poprowadzi nas przez najważniejsze obiekty dostępne na uczelni AGH. Jeśli użytkownik będzie wewnątrz budynku to aplikacja automatycznie wykryje jego położenie i jeżeli będzie dostępny sygnał GPS to aplikacja przedstawi mu informacje na temat danego miejsca. W informacjach szczegółowych będą zawarte miedzy innymi godziny dostępu ważnych instytucji uczelni oraz krótkie konkretne informacje na temat danej instytucji.


Temat: APLIKACJA DO GRY W DOMINO

Skład zespołu: Witold IRLIK

Temat zaproponowany przez: Witold IRLIK
Opiekunowie: dr inż. Marek Natkaniec

Opis: Domino to gra znana już w starożytności, jej zasady ewoluowały przez wieki. Proste zasady oraz szybka rozgrywka pozwoliły na jej rozpowszechnienie. W dzisiejszych czasach, niesamowitego rozwoju technicznego, tę prostą grę można wprowadzić w świat cyfrowy.
Celem projektu jest stworzenie aplikacji na komputer oraz telefon komórkowy, która umożliwiałaby właśnie grę w domino. Aplikacja będzie umożliwiała rozgrywkę w dwóch trybach: pojedynczym oraz grupowym. Do komunikacji pomiędzy urządzeniami wykorzystana zostanie technologia bluetooth. Obiektowa konstrukcja programu pozwoli na jego ewolucję poprzez wprowadzanie nowych wariantów gry, a także na zwiększenie ilości graczy.


Temat: „DIY – ZRÓB TO SAM” – SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY

Skład zespołu: Dariusz GORCZYCA, Tomasz BALAWAJDER,

Temat zaproponowany przez: Dariusz GORCZYCA, Tomasz BALAWAJDER,
Opiekunowie: dr inż. Marek Natkaniec

Opis: Celem projektu jest zaprojektowanie, implementacja i wdrożenie na rynek serwisu społecznościowego opartego na technologiach PHP, JavaScript, JQuery, html z wykorzystaniem obowiązujących standardów projektowania stron WWW , zgodnie z modelem MVC(Model-View-Controler). Będzie on zrzeszał ludzi dla których wszystko można zrobić w domu. Główną funkcjonalnością serwisu będzie możliwość dodawania przez użytkowników opisów , zdjęć i filmów z przygotowanych rzeczy, a także ocenianie innych pomysłów. Serwis będzie podzielony na kilka kategorii , tak aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie. System „lajków” będzie umożliwiał wyłonienie najlepszych projektów z każdej kategorii a także najlepszego projektu tygodnia/ miesiąca/ roku , dzięki czemu można będzie przyznawać nagrody, tym samym promując serwis.
Przewidywany czas ukończenia projektu: czerwiec 2013


Temat: ANALIZATOR RUCHU DROGOWEGO

Skład zespołu: Monika ZIĘBA, Justyna CHOWANIEC

Temat zaproponowany przez: Monika ZIĘBA, Justyna CHOWANIEC
Opiekunowie: dr inż. Marek Natkaniec

Opis: Celem projektu jest stworzenie programu do analizy ruchu drogowego, którego głównymi zadaniami będzie wykrywanie poruszających się pojazdów z możliwością rozpoznania auta ( auto osobowe / ciężarówka itp.) oraz zliczanie aut. Pomiary ilości przejeżdżających pojazdów pozwolą na stworzenie statystyk dotyczących natężenia ruchu.
Program może być wykorzystywany na co dzień przez kontrolerów natężenia ruchu zamiast tradycyjnej kartki i ołówka.


Temat: PLUSKWA – LOKALIZACJA OSÓB I PRZEDMIOTÓW

Skład zespołu: Łukasz RAJZER, Adrian BARAN

Temat zaproponowany przez: Łukasz RAJZER, Adrian BARAN
Opiekunowie: dr inż. Marek Natkaniec

Opis: Tematem referatu będzie urządzenie umożliwiające lokalizacje osób i przedmiotów. Urządzenie zakłada wykorzystanie modułu GPS w celu pozyskania współrzędnych geograficznych osoby/przedmiotu oraz sieci GSM w celu komunikacji z właścicielem urządzenia.
Projekt zrealizowany na podzespołach Motorola, ZTE, GlobalTop.


Temat: APLIKACJA BLUEBIRD – CZAT INTERNETOWY

Skład zespołu: Łukasz RAJZER, Adrian BARAN

Temat zaproponowany przez: Łukasz RAJZER, Adrian BARAN
Opiekunowie: dr inż. Marek Natkaniec

Opis: Tematem referatu będzie czat internetowy umożliwiający komunikację między użytkownikami w łatwy i przejrzysty sposób.
Aplikacja napisana w języku NodeJS, wykorzystująca komunikacje na gniazdach poprzez moduł SocketIO. Obsługuje rejestracje oraz logowanie użytkowników w oparciu o bazę danych MongoDB.


Temat: APLIKACJA DO AKWIZYCJI I ZARZĄDZANIA ZDJĘCIAMI DERMATOLOGICZNYMI

Skład zespołu: Tomasz PAWLICKI

Temat zaproponowany przez: Tomasz PAWLICKI
Opiekunowie: dr inż. Jarosław Bułat

Opis: Głównym celem systemu do akwizycji i zarządzania zdjęciami dermatologicznymi jest wspomaganie diagnozy chorób skóry użytkowników aplikacji mobilnych.
System składa się z 3 podsystemów: aplikacji mobilnej dla użytkownika wykonującego zdjęcia zmian skóry, serwera przetwarzającego i archiwizującego zdjęcia dermatologiczne, panelu WWW dla lekarza dermatologa, za pomocą którego możliwe jest wystawienie opinii danego schorzenia.
Role oraz możliwości podsystemów:

  • Pacjent będący użytkownikiem aplikacji mobilnej ma możliwość wykonania serii zdjęć zmian skóry oraz uzyskania opinii wydanej przez lekarza lub opinii zwrotnej od serwera przetwarzającego.
  • Lekarz ma możliwość uzyskania informacji o chorobach pacjentów. Pobiera on zdjęcia pacjentów w celu napisania i wysłania opinii. Panel lekarza umożliwia modyfikowanie obecnie wyświetlane zdjęcie w celu wykonania dokładniejszej analizy.
  • Zadanie serwer polega na archiwizacji oraz przetwarzaniu obrazów, które polegające na poprawie jakości dostarczonych zdjęć przez użytkownika.
    Aplikacja opiera się głównie o język programowania Java. Mobilna aplikacja oparta jest na narzędziach deweloperskich udostępnionych przez firmę Google. Serwer przetwarzający oraz panel WWW dla lekarza wykorzystują serwer aplikacyjny JBoss.

Temat: QUIZ TELEKOMUNIKACYJNY „TELEPHONERZY\”- APLIKACJA

Skład zespołu: Dariusz GORCZYCA

Temat zaproponowany przez: Dariusz GORCZYCA
Opiekunowie: dr inż. Marek Natkaniec

Opis: Celem projektu jest stworzenie aplikacji, która będzie mogła być wykorzystywana na różnego rodzaju wydarzeniach publicznych naszej uczelni jako reklama naszego kierunku. W zabawny i przystępny dla każdego sposób sprawdzi wiedzę informatyczno-telekomunikacyjną. Aplikacja będzie oparta na technologii Java z bazą danych SQL, tak , aby można było dynamicznie zmieniać istniejące już pytania i rozszerzać bazę już istniejących. Oprawa graficzna i tematyka będzie nawiązywała do znanego teleturnieju \”Milionerzy\”.


Temat: KODOWANIE INFORMACJI W ŁAMIGŁÓWKACH SUDOKU

Skład zespołu: Marek LEUS

Temat zaproponowany przez: Marek LEUS
Opiekunowie: dr inż. Marcin Niemiec

Opis: Przedmiotem pracy jest opracowanie kodu, pozwalającego na zapis dowolnie długiego ciągu znaków w łamigłówce (bądź zestawie łamigłówek) sudoku. W celu ułatwienia procesu kodowania/dekodowania zaprojektowana zostanie aplikacja, posiadająca następujące moduły: (1) moduł generujący łamigłówki na podstawie zadanego ciągu znaków; (2) moduł odczytujący zakodowany tekst z rozwiązanej łamigłówki sudoku; (3) moduły pomocnicze (m.in. moduł znajdujący rozwiązanie zadanej łamigłówki sudoku).Przedstawione zostaną także propozycje wprowadzenia szyfrowania do prezentowanego procesu kodowania.